Porin Ässien konsernirakenne ja omistajuus

Porilaisen jääkiekon ytimessä on vuonna 1967 perustettu yhdistys Porin Ässät ry. Nykyisin yhdistys vastaa Ässien junioritoiminnan toteuttamisesta. Porin Ässät ry omistaa myös oikeudet Ässien käyttämään patalogoon. Seuran edustustoiminta yhtiöitettiin vuosituhannen vaihteessa ja nykyisin Ässien liigakiekosta sekä A-nuorten toiminnasta vastaa HC Ässät Pori Oy.

Porin Ässät ry on HC Ässät Pori Oy:n pääomistaja 75,6% omistusosuudella. Omistusjärjestely on suomalaisten liigaseurojen kesken poikkeuksellinen, sillä useimpien seurojen pääomistajina on yksittäisiä henkilöitä. Porin Ässät ry:n merkittävä omistusosuus mahdollistaakin saumattoman yhteistyön junioritoiminnan ja liigaosakeyhtiön välillä.

Ässien junioriyhdistyksen omistuksessa on myös kaksi tytäryhtiötä, Patajunnuareena Oy sekä Pata Production Oy.

Patajunnuareena Oy on Astora Areena-jäähallin rakennuttamista ja hallinnointia varten vuonna 2007 perustettu kiinteistöyhtiö. Porin Ässät ry siis omistaa käytännössä Astora Areena -jäähallin, tosin välillisesti omistamansa kiinteistöyhtiön kautta.

Pata Production Oy on seuran varainhankintaa varten vuonna 2012 perustettu yhtiö. Pata Production Oy:n ydinliiketoimintaa on ensimmäisten vuosien ajan ollut tapahtuma-aidan vuokraaminen. Myöhemmin yhtiön toimintaa on laajennettu myös narikkaelementtien vuokraukseen. Yhtiöt ovat kokonaisuudessaan Porin Ässät ry:n omistuksessa.